SCHADE magazine: Benelux speler wil een doorbraak forceren - XOLUTIONS zet voet op Nederlandse bodem

XOLUTIONS BV is een van origine Belgisch expertisebureau dat sinds de oprichting in 2019 snel en gestaag groeit. Het bureau doet het zo goed dat het momenteel een plek verworven heeft in de top drie van grootste expertisebureaus in België. Inmiddels breidt het ook al uit naar andere landen.

Het bureau dat opgericht werd als expertisebureau met als specialisatie automotive, vaart inmiddels een totaal andere koers. Door tal van overnames heeft XOLUTIONS in no time een breed palet aan specialismen binnengehaald, waardoor het alle mogelijke expertises kan leveren. Denk daarbij naast rollend materieel aan bijvoorbeeld brand/varia, aansprakelijkheid, toedrachtonderzoek en claims. En daarnaast heeft het bedrijf een tweede poot dat onder de naam X! Plus opereert

en gespecialiseerd is in het outsourcen van verzekeringsspecialisten.

De drie founding fathers van XOLUTIONS zijn allen afkomstig uit de expertisesector. Tom Coorevits, voormalig CEO van DEKRA Belux werkte jarenlang samen met Sjoerd Monteyne en Lieven Vermoesen alvorens zij in 2019 besloten om samen een bedrijf te starten.

Voornaamste reden: het kunnen aanbieden wat ze toen ook al deden, maar dan op een andere en betere manier. Over de naam hoefden zij niet lang na te denken. Het woord XOLUTIONS vertegenwoordigt alles wat het bedrijf biedt: oplossingen voor schades via een klantgerichte aanpak. Of het nu een verzekeraar is, een verzekerde, makelaar of tussenpersoon: iedereen wordt snel en vakkundig geholpen.

Forse uitbreiding door overnames

XOLUTIONS heeft de portefeuille in korte tijd fors uitgebreid, met name door een flink aantal overnames. Tom: “Als je CEO bent geweest van de grootste expertisegroep heb je geen zin om op de achterste rij in de klas te zitten. Je wilt naar voren, want dan gaan mensen naar je luisteren. En dat is precies wat wij hebben gedaan: door in drieënhalf jaar tijd 12 expertisebureaus over te nemen zijn we van een kleine speler ineens een van de grootste in België. En dat is mooi, want nu kunnen wij een partner van betekenis zijn voor onze opdrachtgevers.” Ook heeft het bedrijf inmiddels vestigingen in Luxemburg en Nederland en is het hard op weg om in de gehele Benelux een grote speler te worden.

Andere manier van werken

“Wij hadden alle drie het gevoel dat het oude systeem ons in de weg zat”, vervolgt Tom. “We hadden te maken met lange procedures die ten koste gingen van de snelheid en kwaliteit. Dit is dan ook direct wat XOLUTIONS anders doet. Dankzij onze manier van werken zijn wij slagvaardiger dan de grote, naar onze mening loggere spelers.”

Lieven: “Grote organisaties kennen veel managementlagen en zijn daardoor minder wendbaar. Dat altijd maar weer wachten tot er een besluit genomen werd, werkte frustrerend. Als mensen ons nu iets vragen zoeken wij een antwoord en komt er snel een oplossing. Altijd.” Dankzij deze werkwijze en hun jarenlange ervaring krijgt het bedrijf veel vertrouwen vanuit de markt. Tom: “Het is ook wel een kwestie van gunnen. De markt kent ons, wij weten wat onze mensen kunnen en die aspecten leveren vertrouwen op. Zonder dat vertrouwen, die kennis en onze aanpak was dit ons niet gegund. Dan hadden we niet zo snel werk gekregen en was het ons niet gelukt om zoveel overnames te doen.”

Samenwerkende mede-werkers

Wat die aanpak kenmerkt? Medewerkers van XOLUTIONS worden gezien als ‘mede-werkers’, zoals Tom het zo mooi omschrijft. Sjoerd licht dit toe: “Alle mensen van XOLUTIONS werken hard en werken met elkaar samen. Ook wij aandeelhouders werken net zo hard mee. Daardoor is onze binding met het bedrijf groot en dat zie je terug in de betrokkenheid van onze mede-werkers. Inmiddels hebben we nu rond de 90 mensen in dienst en daar zijn we best trots op.

Wij willen niet de grootste, maar wel de beste zijn. Wij zijn niet begonnen om de bakker op de hoek te spelen, maar wilden een bedrijf waar we trots op kunnen zijn, zodat onze mensen er op hun beurt trots op zijn dat zij bij ons werken. We zien dat dat inmiddels ook zo is. Dat is onze kracht.”

Waarom de aandeelhouders trots zijn? Tom: “Iedereen werkt hard en iedereen gaat voor de extra meters. Wij ook. Nu doe ik het werk ook graag. Ik denk, zonder pretentieus te zijn, dat ik de markt en de mensen in de sector goed ken, zowel nationaal als internationaal. Gedrieën kennen wij veel mensen. En mensen kennen ons, waardoor er zich snel deuren openen.

Gelukkig hebben wij het vertrouwen gekregen van onze partners, onze klanten. Met onze komst is de expertisewereld door elkaar geschud. Toen wij startten was de markt verzadigd. Je had twee grote spelers en niemand zat op de derde plaats. Nu zijn wij er, ook nog eens met eigen Belgisch kapitaal. Omdat wij zelf aandeelhouder zijn bepalen wij welke kant het bedrijf opgaat. En het leuke is: onze mede-werkers werken niet alleen op dossiers, maar denken mee, zetten graag die extra stap en werken mee aan de progressie van het bedrijf.”

Interesse voor klanten en collega’s

Lieven vult aan: “Alle mede-werkers kennen elkaar, hebben oprechte interesse voor klanten en collega’s. Wij zijn klein begonnen en hebben de ambitie om naar voren te schuiven. Ons voordeel ten opzichte van een zwaar hiërarchisch bedrijf is dat wij drietjes met de voeten in de modder staan. Wij voelen wat de markt voelt en houden feeling met het hart van ons bedrijf, onze mensen, en met onze opdrachtgevers. Die feeling met opdrachtgevers en collega’s is en blijft belangrijk voor het succes van onze organisatie.”

Tom: “Ik zag vroeger op de markt overnames gebeuren, terwijl ik niet op de hoogte was van eventuele kansen. Ik was van de markt vervreemd en dat leverde frustraties op, omdat je achter de feiten aan holde. Nu staan we weer vooraan in de rij.”

Onderscheidende aspecten en waarden

Het belangrijkste kapitaal voor XOLUTIONS is het personeel. Daarnaast maakt het bedrijf gebruik van innovatieve systemen die alles meten en monitoren. Deze tools doen op de achtergrond hun werk, zodat noch medewerkers noch klanten er last van hebben, maar wel veel profijt. Want wat telt is dat verzekerden niet nodeloos lastiggevallen worden en tevreden zijn. Als zij tevreden zijn, zijn verzekeraars ook tevreden. Tom: “Het gaat ons om het kunnen bieden van totale ontzorging. Het gebruikmaken van innovatieve systemen betekent overigens niet per se dat het alleen maar hightech systemen zijn. Voor ons houdt innovatief werken ook in dat je creatief bent, want het is ons streven om problemen van mensen die in nood zijn snel te tackelen. Door de omvang van het bedrijf en de manier waarop het is ingericht kan er snel een beslissing genomen worden en snel geschakeld worden. Daardoor voelen klanten zich gehoord.”

Wat XOLUTIONS daarnaast anders maakt dan andere bedrijven? Het bedrijf voelt als een familiebedrijf, want er wordt op een menselijke manier omgegaan met medewerkers, verzekerden en opdrachtgevers. Het bedrijf staat ook garant voor snelle service. Ook buiten ‘normale’ werktijden kan er contact worden opgenomen en wordt er op maat een oplossing gezocht voor elk specifiek probleem, want experts worden ook in het weekend ingeroosterd als dat nodig is.

Kwaliteit wordt ook geleverd, doordat de dossierbeheerders ieder een beperkt aantal verzekeraars dedicated bedienen. Daardoor kennen ze de procedures van die maatschappijen door en door. Door vaak met een vast team op een bepaalde opdrachtgever te werken wordt kwaliteit, efficiency en dus ook snelheid gecreëerd.

Daarnaast zijn de aandeelhouders zelf vakmensen en nog steeds nauw betrokken bij het werk. Lieven: “Het feit dat wij aandeelhouders zelf meewerken en dat het bedrijf laagdrempelig en flexibel is, levert ons een enorm concurrentieel voordeel op. Wij zijn en blijven bovendien dankbaar voor elke opdracht die ons wordt toevertrouwd, hoe klein of hoe groot ook. Elk dossier zien wij als een nieuwe kans om anderen te helpen. Klanten mogen ons werkelijk alles geven. Geen enkele vraag is te groot of te ingewikkeld, want het is aan ons om het probleem te begrijpen en de klant een oplossing te bieden. Aandacht dus voor mensen en hun problemen. Waar grote bedrijven naar cijfers kijken, kijken wij naar mensen en service.”

“Wij zijn nu eenmaal de ambassadeur van verzekeringsmaatschappijen”, vult Sjoerd aan. “Uiteraard moet een schade correct beoordeeld worden. Daarnaast verlangen we van onze mensen dat ze proactief zijn en met een oplossing komen. Dat is iets dat je als bedrijf moet uitdragen. Wie deze visie draagt, is welkom bij XOLUTIONS. Customer service vinden wij immers heel belangrijk. Ben je een goede technische expert, maar nors en onbeleefd, dan kom je bij ons niet aan de bak.”

Uitbreiden naar Nederland

XOLUTIONS is momenteel in België het kleinste expertisebureau van de drie grootste, maar de grootste van de kleine bureaus, aldus Tom. Het bureau heeft gediversifieerd qua branches en qua regio’s in België en Luxemburg. Om door te kunnen blijven groeien en verder te diversifiëren is inmiddels ook in Nederland voet aan de grond gezet. Daarmee is XOLUTIONS een Benelux speler geworden. Tom: “Een Benelux speler opent deuren, zo heb ik gemerkt. Toen de kans zich voordeed hebben we in maart jongstleden Zeeland Expertise overgenomen, een bureau dat zich sinds 2002 richt op brand/varia en automotive expertises en taxaties van old timers en klassiekers. Leander Sinke, die jarenlang in de autoschadeherstel heeft gewerkt en inmiddels zo’n vijf jaar als expert aan het in Goes gevestigde bureau is verbonden, zal zich samen met Sjoerd op de Nederlandse markt richten.”

Leander: “De markt in Nederland zit anders in elkaar dan in België en we ambiëren dan ook een andere, wat minder snelle groeistrategie. Wat wij wél hetzelfde willen doen als XOLUTIONS België is landelijke dekking creëren door per provincie bureaus over te nemen, omdat je met lokale mensen die de opdrachtgevers en reparateurs kennen de beste service kan verlenen.

Daarnaast zullen wij met diverse Nederlandse platformen blijven werken, omdat de Nederlandse verzekeringsbranche dat nu eenmaal van ons verlangt.

Qua werkwijze en cultuur passen wij goed bij elkaar. Ook wij leveren maatwerk en kunnen snel schakelen. Mensen bellen ons gewoon dag en nacht op ons mobiele nummer in de wetenschap dat het geregeld wordt. Net als bij XOLUTIONS België laten wij onze collega’s de tijd nemen om er te zijn voor gedupeerden. Liever drie keer een kopje koffie bij ze drinken zodat ze zich gehoord voelen, dan alleen maar telefonisch contact.”

Oplossingen voor schades via een klantgerichte aanpak

Toekomst

De komende tijd wordt het voor Leander afwachten wat er op zijn pad komt en of het mogelijk is om de Nederlandse markt te benaderen en te overtuigen. Verder blijft het voor zowel XOLUTIONS Nederland als XOLUTIONS België een kwestie van verder groeien, en dit door zowel autonome expansie als overnames.

Het enige waar het bedrijf op wil letten is het behouden van de flexibiliteit ten opzichte van opdrachtgevers en gedupeerden. Totale ontzorging en snelle oplossingen, daar staan ze voor.

Het moge duidelijk zijn dat deze nieuwe, jonge, dynamische en innovatieve speler probeert in te beuken op de monopoliepositie van partijen in de markt. XOLUTIONS wil met behulp van innovatieve systemen en gemotiveerde medewerkers die meedenken met het bedrijf een doorbraak forceren. En als ze op deze voet doorgaan gaat ze dat lukken ook.

Vorige
Vorige

Netto De Tijd - Familiale verzekering is ook nuttig als u geen kinderen hebt

Volgende
Volgende

Expertisebureau XOLUTIONS BV introduceert de Home Insurance Taxatietool