Expertisebureau XOLUTIONS BV introduceert de Home Insurance Taxatietool

Nadat het vorig jaar al een online expertisemodule voor Property & liability en voor Automotive beschikbaar stelde op zijn website, heeft het expertisebureau XOLUTIONS werk gemaakt van een oplossing om de regeling van elektriciteitsschade sneller en efficiënter te laten verlopen: de Home Insurance Taxatietool. “We stellen met genoegen vast dat het merendeel van de maatschappijen aangeeft de tool te willen gebruiken. Het enthousiasme van de dossierbeheerders die hem al hebben getest, is daar ongetwijfeld niet vreemd aan.”

Het aanbod aan elektrische en elektronische toestellen en apparaten vergroot met de dag. En daarmee ook het risico dat ze schade oplopen door een kortsluiting, stroompanne of blikseminslag bijvoorbeeld. Op het eerste gezicht lijkt het dan vreemd dat een expertisebureau zichzelf buitenspel lijkt te zetten door een tool te ontwikkelen waarmee de  dossierbeheerders van de verzekeraars zelf de schade kunnen begroten en tegelijk een panklare oplossing aan de schadelijders kunnen bieden. “Er zit wel degelijk een logische verklaring achter”, reageert Sjoerd Monteyne glimlachend op onze bedenking. De stuwende kracht achter de Home Insurance Taxatietool richtte samen met Lieven Vermoesen XOLUTIONS op in oktober 2019. Ook Tom Coorevits, die 3 maanden later als derde vennoot aan boord kwam van het expertisebureau, tekende present op het gesprek.

Wat is het idee achter de Home insurance Taxatietool?

Sjoerd Monteyne: “De waarborg Elektriciteitsschade houdt in dat, als het om een gedekt schadegeval gaat, de maatschappij een vergoeding uitkeert waarmee de verzekeringsnemer een toestel of apparaat met vergelijkbare specificaties kan kopen. Afhankelijk van de polisvoorwaarden wordt eventueel rekening gehouden met enerzijds de slijtagegraad van het toestel of apparaat – de zogeheten vetusteit – en anderzijds de gangbare geïndexeerde vrijstelling in woningpolissen.”

Tom Coorevits: “De dossierbeheerders baseren zich normalerwijze op een schadebestek of op de aankoopfactuur van het beschadigde toestel of apparaat. Probleem is dat lang niet iedereen die originele factuur bewaart. Of dat het bestek vermeldt dat de schade niet meer kan hersteld worden omdat de nodige wisselstukken niet meer verkrijgbaar zijn. Beide situaties maken het er voor de dossierbeheerders niet makkelijker op. Ze moeten dan immers zelf de specificaties en de prijs van het beschadigde toestel of apparaat proberen te achterhalen, om vervolgens naar een vergelijkbaar model te zoeken en dat aan de klant voor te stellen. De maatschappijen zijn dat laatste weliswaar niet verplicht, en er mogelijk ook niet toe geneigd door het extra werk. Met onze tool is daarvan echter geen sprake. En het loont, zowel uit PR-oogpunt als door het wezenlijk verschil inzake uitgekeerde schadevergoedingen. Zo bleek uit een test van een maatschappij met afgehandelde dossiers dat ze met gebruik van onze tool liefst 35% correcter zou uitbetaald hebben.” 

Hoe vergemakkelijkt de Home insurance Taxatietool het werk van de dossierbeheerders?

Sjoerd Monteyne: “Het volstaat dat ze het serienummer dat op de originele aankoopfactuur maar ook op het toestel of het apparaat staat, intikken in onze tool. Ze zien meteen wanneer het op de markt gekomen is en tegen welke introductieprijs. Ze kunnen daarbij ook de aankoopdatum invullen. Dit is van belang omdat de polisvoorwaarden aangaande de toepassing van vetusteit of van een vrijstelling mettertijd kunnen gewijzigd zijn. De tool berekent het schadebedrag rekening houdend met alle factoren, en toont onmiddellijk ook de apparaten die ter vervanging in aanmerking komen.”

Tom Coorevits: “Het best overeenstemmende toestel of apparaat staat altijd bovenaan de lijst. Maar je kunt ook selecteren op merknaam. Het kan immers dat de verzekeringsnemer aan een bepaald merk gehecht is.”

Sjoerd Monteyne: “Bovendien moeten de dossierbeheerders de specificaties tussen het beschadigde en het nieuw voorgestelde toestel niet vergelijken: onze tool neemt hen dat werk uit handen. Dat verloopt in een mum van tijd, want de taxatie gebeurt in realtime. Onze tool vermindert niet alleen de beheerkost van het dossier drastisch. In het merendeel van de gevallen spaart de maatschappij eveneens de verplaatsingskost uit. Goed om te weten in dat verband: er zitten verscheidene fraudedetectietools in verwerkt.”

Tom Coorevits: “Meestal kostte het beschadigde toestel of apparaat bij de aankoop meer dan datgene wat er nu het best mee overeenstemt inzake specificaties. In dat geval stelt onze tool automatisch een toestel of apparaat voor waarvan de specificaties het dichtst aanleunen bij die van het originele toestel.”

is de tool enkel bestemd voor de dossierbeheerders?

Sjoerd Monteyne: “Hij is uiteraard eveneensbeschikbaarvoordeeventueel aangestelde XOLUTIONS-expert, voor de schade-inspecteurs van de verzekeraars of voor andere expertisekantoren. Bovendien kan de maatschappij beslissen dat ze hem ter beschikking stelt van haar makelaars, opdat ze de uitkomst ervan kunnen overlopen met de klant. Deze laatste is uiteraard niet verplicht om voor het toestel of apparaat te opteren dat als meest gerede keuze voorgesteld wordt. Het staat hem vrij om voor een duurder toestel te kiezen en het verschil bij te betalen.”

Tom Coorevits: “Het is ook perfect mogelijk om voor elke gebruiker afzonderlijke rechten in te stellen. Denk bijvoorbeeld aan makelaars aan wie volmacht verleend werd om tot een bepaald bedrag zelf schadegevallen te regelen.”

Het aanbod aan elektrische en elektronische toestellen en apparaten is niet alleen gigantisch groot, het verandert ook voortdurend. De opvolging daarvan is toch onbegonnen werk voor XOLUTIONS als expertisebureau?

Sjoerd Monteyne: “Onze database is geconnecteerd met die van tal van belangrijke elektroen home retailers in België. Daardoor zijn alle vereiste data voortdurend in realtime beschikbaar. Zo is het best mogelijk dat elektroketen x vandaag als meest gerede partij uit de bus komt, en morgen concurrent Y doordat die dan een promotieactie start.”

Tom Coorevits: “Het kan natuurlijk ook dat de verzekeringsnemer zich het liefst tot een lokale elektrozaak wendt voor een bestek of een offerte. In dat geval kan de dossierbeheerder de zaak uiteraard op basis daarvan regelen. We kunnen de maatschappijen desgewenst ook in contact brengen met de retailers, om eventueel een volumekorting te bedingen in functie van het aantal toestellen dat ze bij hen afnemen.”

reikt de dienstverlening verder dan de Home insurance Taxatietool?

Tom Coorevits: “We willen de schadelijders een ‘one stop’-schadeafhandeling aanbieden. In beginsel zijn ze niet verplicht om met de uitgekeerde vergoeding de schade te laten herstellen of, in geval van totaal verlies, zich een nieuw

toestel of apparaat aan te schaffen. De overgrote meerderheid doet dat echter wel, omdat ze het toestel of het apparaat in kwestie niet kunnen missen. Daarom zijn we een partnerschap aangegaan met een retailer, die vanaf augustus van dit jaar zal instaan voor herstelling of vervanging in natura. Ook kunnen we tijdens de kantooruren de schadelijder bijstaan bij de installatie van een nieuw toestel. Een nieuw elektrotoestel geleverd krijgen met een label en/of logo van de makelaar of de maatschappij erop, dat is een interessante customer experience.”

Sjoerd Monteyne: “De reden waarom we pas vanaf dan die service aanbieden, zit ‘m in het feit dat verscheidene maatschappijen onze taxatietool momenteel nog volop testen. De betrokken dossierbeheerders spreken zich er alvast zeer lovend over uit. Maar het vraagt logischerwijs tijd van de maatschappijen om over de aanschaf ervan te beslissen – zeker nu het coronavirus elk gebruikelijk overlegproces blijft bemoeilijken en hem daarna in hun back office te implementeren.”

Tom Coorevits: “Daarnaast hebben we ook een overeenkomst gesloten met Teledesk, om de klok rond vragen bij de aangifte van de claims te kunnen beantwoorden. Vanaf augustus zullen we ook een e-voucher of een waardebon van een retailer kunnen afleveren, ten bedrage van het beschadigde toestel.” Je haalde daarnet terecht aan dat polisvoorwaarden mettertijd kunnen wijzigen. Evengoed zijn er maatschappijen die verscheidene formules aanbieden, of die na een fusie diverse soorten woningpolissen in portefeuille hebben. In hoeverre houdt de Home Insurance Taxatietool daarmee rekening?

Sjoerd Monteyne: “Per maatschappij kunnen we 20 varianten van polisvoorwaarden programmeren, voor de standaard implementatieprijs.”

Tom Coorevits: “Ik wil hierbij een belangrijke kanttekening maken. In ruil voor de aanschaf van onze tool en de maandelijks af te rekenen dossierfee, betalen onze klanten geen eurocent voor het bijwerken van de achterliggende database, de registratie en wijzigingen inzake gebruikers, de levering door onze retailers, en de eventueel gewenste telefonische back-up aan de schadelijder bij de installatie van hun nieuwe toestel. Weeg al die voordelen plus de tijdswinst voor het beheer én de uitgespaarde expertisekost af ten opzichte van de investering in onze Home Insurance Taxatietool, en je begrijpt onmiddellijk waarom er veel interesse is.” 

Sjoerd Monteyne: “Die integratie verloopt via een API, wat staat voor Application Programming Interface. Concreet gesteld: een API maakt het mogelijk om onze tool te koppelen aan het IT-systeem van de maatschappij. Door deze koppeling kunnen we met elkaar communiceren en gegevens uitwisselen.”

Stoute vraag misschien, maar: werkt de tool niet contraproductief voor XOLUTIONS, als expertisebureau?

Tom Coorevits: “Eerlijkheid en customer experience worden door XOLUTIONS hoog in het vaandel gedragen. Indien we als expertisebureau geen meerwaarde bieden voor onze klant, of een overbodige factor zijn in het schadeproces, heeft het geen zin om ons aan te stellen. We voeren nog wel degelijk elektriciteitsschade-expertises uit, want niet alles kan geregeld worden via de tool. Zo werden we onlangs ingeschakeld voor de expertise in een varkenskwekerij, waar alle dieren gestikt zijn door een uitgevallen ventilatiesysteem. uiteraard is het noodzakelijk om hiervoor een expert te gelasten.”

Sjoerd Monteyne: “Voor een toestel of apparaat van enkele honderden euro’s kan het in specifieke gevallen onrendabel zijn om een expert ter plaatse sturen. Tenzij de maatschappij vermoedt dat er fraude in het spel is of er een aansprakelijkheidsprobleem is.”

De Home insurance Taxatietool is dus niet ontwikkeld als verdienmodel, maar als extra aanvulling op de dienstverlening van XOLUTIONS?

Tom Coorevits: “We zijn ons ervan bewust dat onze gedrevenheid en onze ervaring in de sector nog altijd deuren openen. We danken onze gestage groei vooral aan de meerwaarde die we onze opdrachtgevers bieden: bereikbaarheid, flexibiliteit en hands-on mentaliteit. Het is onze betrachting om op een gezonde manier verder te groeien, zonder onszelf versmachtende groeipercentages op te leggen.” 

Sjoerd Monteyne: “We trekken onze aanpak consequent door op alle vlakken. De COVID-19-crisis zadelt de verzekeraars op met grote achterstanden, ook inzake schadeafhandeling. De koppeling van onze onderlinge IT-systemen, en ook van onze Home Insurance Taxatietool, vermijdt dubbel werk en verhoogt de efficiëntie voor alle partijen We geloven niet alleen voor de Home Insurance Taxatietool maar ook voor andere expertisedomeinen sterk in de ‘one stop’-schadeafhandeling, waarvoor we recentelijk een samenwerking aangegaan zijn met expertisebureau C2S/CTWOS, gespecialiseerd in CMR en transportschades.”

Tom Coorevits: “We sluiten andere soortgelijke samenwerkingen in de toekomst niet uit. Omdat een netwerk van kleinere gespecialiseerde kantoren waarvan we weten dat ze hun engagement naleven en waarmee we sluitende afspraken maken, absoluut ten goede komt van onze opdrachtgevers en hun klanten. We trekken die lijn trouwens zelf ook intern door: anderhalf jaar na de oprichting tellen we al meer dan 40 medewerkers. Onder wie 15 schade-experts in Auto en 10 in Brand, die opereren vanuit onze 5 provinciale kantoren. Hun contactgegevens staan op onze website www.xolutions.be.”

Vorige
Vorige

SCHADE magazine: Benelux speler wil een doorbraak forceren - XOLUTIONS zet voet op Nederlandse bodem

Volgende
Volgende

XOLUTIONS