XOLUTIONS

Sinds 1 oktober van vorig jaar is de markt van de schade-expertisekantoren een speler rijker: XOLUTIONS BV. Met Tom Coorevits namen de oprichters Lieven Vermoesen en Sjoerd Monteyne drie maanden later een oude bekende aan boord als derde vennoot. Intussen telt XOLUTIONS BV al drie vestigingen en dertig medewerkers. Toch blijkt de honger van het ambitieuze trio daarmee niet gestild: “Zodra we volledig gesetteld zijn in autoschade willen we starten met gebouwexpertises en schadebeheer.”

Het stond haast in de sterren geschreven dat de vennoten van XOLUTIONS BV elkaar zouden vinden in een eigen expertisebureau. Alle drie hebben ze een verleden bij één van de grootste internationaal actieve expertiseorganisaties, waarvan Tom Coorevits tot halfweg vorig jaar CEO voor België was. Sjoerd Monteyne maakte er vóór zijn vertrek carrière als manager expertise Oosten West-Vlaanderen, en Lieven Vermoesen als manager Automotive Belgium. “Ik ken Tom al van daarvoor”, zegt deze laatste. “We werkten voor het eerst samen in het expertisebureau van zijn vader. Toen dat opging in DEKRA Belgium, maakte ik net als Tom de overstap.”

Zat Vlaanderen te wachten op nog een expertisebureau?

Lieven Vermoesen: “Verscheidene van onze relaties vonden het best moedig dat Sjoerd en ik het aandurfden om in een auto-expertisebureau te investeren. Zelf gingen we ervan uit dat het wel los zou lopen. Ik meen immers te mogen stellen dat we elk in ons vakgebied een stevige reputatie opgebouwd hebben.”

Sjoerd Monteyne: “Dat geldt ook voor Tom, door zijn jarenlange ervaring als entrepreneur en klantgerichte CEO. We beseffen alle drie dat we in een snel evoluerende wereld leven. Maar dat tempert onze ambities niet. We zijn ervan overtuigd dat we niet alleen zullen overleven in deze competitieve branche maar ook over de ervaring, de kennis en de gezonde visie beschikken om een frisse wind doorheen het expertiselandschap te laten waaien.”

Tom Coorevits: “Wat daartoe in belangrijke mate bijdraagt, is dat we als vennoten de strategie, de visie, het beleid en de cultuur van ons bedrijf, en de aanpak voor onze medewerkers zelf bepalen.”

Lieven Vermoesen: “Bovendien leveren de korte beslissingslijnen enorme voordelen op inzake efficiëntie en dus kostenbesparing, wat ook onze klanten ten goede komt.”

Zijn jullie vanaf nul begonnen?

Lieven Vermoesen: “Sinds 1 oktober 2019 zijn we actief onder de naam XOLUTIONS BV. We namen toen het handelsfonds van het expertisebureau Ouwerx-De Vos uit Sint-Niklaas over.” 

Sjoerd Monteyne: “In november deden we dat nog ’s over met het expertisebureau Webex, gespecialiseerd in vrachtwagenexpertises en vooral actief in West-Vlaanderen.”

Tom Coorevits: “Op dezelfde dag dat ik begin dit jaar toetrad als vennoot werd ook de overname van het expertisebureau Patrick De Wit uit Ekeren bekrachtigd.”

Lieven Vermoesen: “We beschikken bijgevolg over een solide basis. Bovendien bleven de meeste medewerkers van die bureaus aan boord, zodat we kunnen rekenen op een getalenteerd en ervaren team om verder organisch te groeien.”

Hoe willen jullie die frisse wind doorheen het expertiselandschap bewerkstelligen?

Sjoerd Monteyne: “Onze samenleving wordt almaar meer digitaal en dus per definitie afstandelijker aangestuurd. Hoewel bijvoorbeeld LinkedIn een sterk professioneel communicatieplatform is waarop we graag onze plaats opeisen, merk je dat de klantbeleving met de dag belangrijker wordt. Tal van sectoren maken daar al werk van. In ons vakgebied is dat inzicht naar ons gevoel evenwel nog onvoldoende doorgedrongen.”

Lieven Vermoesen: “Wie een schadegeval overkomt, verwacht niet alleen een snelle maar ook efficiënte en transparante afhandeling van zijn of haar dossier. Onze slogan luidt niet voor niets: ‘Customer service is our Xolution’. Onze taak, of beter nog ons doel, bestaat erin te ontzorgen door ons flexibel op te stellen, snel en helder met alle betrokken partijen in het schadeproces te communiceren, en hen met gepaste empathie te benaderen.”

Tom Coorevits: “In die optiek dekt de naam die mijn vennoten aan het kantoor gaven absoluut de lading. Hij leeft trouwens al sterk bij de verzekeraars, de makelaars en de autoherstellers. Onze medewerkers bezitten de vereiste communicatieve en technische tools om bij iedere beeld-, video en fysieke expertise toegevoegde waarde te leveren.”

Waarmee kunnen en willen jullie het verschil maken?

Lieven Vermoesen: “Zoals Sjoerd net aangaf, staat de klantbeleving centraal in onze aanpak. Het menselijk contact is voor ons van primordiaal belang. Met onze drie vestigingen kunnen we onze klanten ontzorgen in heel Vlaanderen, en sinds 1 mei ook in Wallonië, op het moment dat hun eigen klant de nare ervaring van een ongeval of een technisch mankement heeft meegemaakt.” 

We beschikken over een solide basis. De meeste medewerkers van de overgenomen bureaus bleven aan boord zodat we nu organisch verder kunnen groeien

Sjoerd Monteyne: “Naast onze specialisten voor de gewone auto-expertises hebben wij verschillende deskundigen in dienst om zowel de conventionele schade als de schade door machinebreuk te begroten aan trekkers, opleggers, landbouwmachines en zwaar materieel zoals kranen en heftrucks. We verbreden de service die Webex op dat vlak al aanbood en breiden hem in eerste instantie uit naar Oost-Vlaanderen en Antwerpen. Elke zaterdag, zonen feestdag maar ook buiten de kantooruren staat ons team paraat om expertises van vrachtwagens en trailers en van bedrijfsvoertuigen uit te voeren bij de hersteller of de transporteur. We maken er een erezaak van het expertiseproces zo efficiënt mogelijk te laten verlopen.”

Tom Coorevits: “Mede om die reden sluiten we met onze klanten service level agreements waarin we onze dienstverlening afstemmen op hun noden. Tot nu toe voeren we enkel expertises uit voor motorvoertuigen. Zodra we daarin volledig gesetteld zijn, willen we ook met gebouwexpertises en schadebeheer starten. Wij zijn nu al een middelgroot expertisebureau maar willen uitgroeien tot de referentie bij uitstek in Vlaanderen en België.”

Opereren jullie vanuit de kantoren van de overgenomen bureaus?

Sjoerd Monteyne: “Momenteel beschikken we over drie vestigingen. De hoofdzetel in Wetteren is een nieuwbouw die we ‘The XOLUTIONS House’ noemden en op 1 februari van dit jaar in gebruik namen. De open afrit van de E40 bevindt zich op amper 300 meter. We voeren er ook drive-in expertises uit. Intussen kunnen de klanten plaatsnemen in onze gezellige zithoek met koffiecorner.”

Lieven Vermoesen: “De overige twee kantoren waren de thuisbasis van de overgenomen bureaus uit Kuurne en Ekeren. Ook zij zijn vlot bereikbaar via de autosnelweg en zijn allebei eveneens modern en professioneel ingericht.”

Tom Coorevits: “Bovendien kunnen al onze medewerkers overweg met videocall-systemen en hebben we een centrale cloud server aangekocht. Het maakt bijgevolg niet uit of de expert of de dossierbeheerder in een andere vestiging of van thuis uit werkt. Daarnaast zijn we als een van de eerste expertisebureaus gestart met Claims 360. Met dit webportaal van Informex kunnen onze experten onmiddellijk ter plekke een schadebegroting opmaken met hun tablet.”

Met welke verzekeraars werk jullie al samen?

Tom Coorevits: “We hebben zowel de grote als de kleinere maatschappijen persoonlijk bezocht en hen kunnen overtuigen om met ons in zee te gaan.”

Lieven Vermoesen: “Deze laatste zijn trouwens opgetogen dat ze nu een beroep kunnen doen op een expertisebureau dat aandacht heeft voor hun noden en dat hun klanten dezelfde service biedt als die van grote maatschappijen. Iedere schadelijder verwacht een vlotte regeling van zijn dossier; zijn keuze inzake verzekeraar mag daarin geen rol spelen. Op de keper beschouwd is dat evident, maar in de realiteit gaat het er weleens anders aan toe in onze sector. Daar willen alvast wij komaf mee maken.”

Sjoerd Monteyne: “We bekijken sowieso dossier per dossier welke impact de schade heeft. Sommige expertises moeten snel uitgevoerd worden omdat stilstaand bedrijfsmaterieel de financiële gezondheid van de betrokken firma hypothekeert.”

Hoe zien jullie de toekomst evolueren?

Lieven Vermoesen: “Dankzij onze klantgedreven aanpak zijn we erin geslaagd om los van de drie overnames in enkele maanden tijd een mooie groei te realiseren in een dalende markt. Want door de sensibiliseringsacties van de overheid en door de technische evolutie van de voertuigen – denk aan de rijhulpsystemen, bijvoorbeeld – daalt het aantal ongevallen. We zullen het in de toekomst niet meer moeten hebben van de grote volumes, maar ons moeten focussen op gespecialiseerde expertise zoals het aansprakelijkheidsvraagstuk bij een ongeval veroorzaakt door een zelfrijdend voertuig.”

Sjoerd Monteyne: “We beperken ons nu al overigens niet uitsluitend tot expertises. Zo kunnen particulieren bij ons terecht voor technisch en commercieel advies als ze de aankoop van een voertuig, al dan niet tweedehands, overwegen. Evengoed bepalen we voor hen de waarde van een tweedehandswagen in het kader van een omniumverzekering.”

Tom Coorevits: “Bovendien zijn we erkend door de vzw BFOV, wat staat voor Belgische Federatie van Oude Voertuigen, om de waarde van oldtimers vast te stellen. Verder treden we graag op als neutrale raadgever om op constructieve wijze iemands belangen te verdedigen bij een geschil met een expert, hersteller of fabrikant.”

Slotvraag: waarom kreeg jullie hoofdkantoor de naam ‘The XOLUTIONS House’?

Tom Coorevits: “Het is een aparte vennootschap waarmee we co-working aanbieden voor al wie in de verzekeringssector actief is. We verhuren in onze hoofdzetel werkplekken voor onze klanten, start-ups in verzekeringen en andere dienstverleners uit de sector om een vorm van kruisbestuiving inzake technologie, ideeën en tools te bewerkstelligen, zodat we samen innovatievere producten kunnen ontwikkelen.”

Lieven Vermoesen: “Een werkplek in ‘The XOLUTIONS House’ huren kan op zeer flexibele basis. Bovendien kan dan eveneens gebruikgemaakt worden van de faciliteiten van onze andere vestigingen. Qua vergaderzalen en werkplaatsen, maar uiteraard ook voor onze knowhow.”

Vorige
Vorige

Expertisebureau XOLUTIONS BV introduceert de Home Insurance Taxatietool

Volgende
Volgende

SCHADE magazine: Expertisebureau XOLUTIONS België neemt expertisebureau West-Expert over